Automemorabilia

 

Toyota Celica...

Og så var det selvfølgelig Opel Manta A! Den minnet jo litt om Opel GT, og hadde dessuten i likhet med Ascona noe så vannvittig brede felger! Asconaen var også et godt alternativ, men prisene var nok for stive for en første investering.

Japanerne var forresten ikke så helt håpløse den gangen når det gjelder design. Både Mazda og Toyota laget noen vakre coupéer med håpløse kjøreegenskaper, mens Datsun hadde sin 1600 som så ut som en kasse, men som ble brukt i løp, og var ganske barsk når den var senket og ombygd litt.

Escort hadde gått inn i mk 2 fasen hvilket betydde at den gamle var gammel, og den nye var stygg. Altså, utelukket!

Morsomme små biler fantes også, og noen var aktuelle men litt for spesielle for meg. Hva med en NSU Prinz TT for eksempel, eller en Renault 8 eller 10.

Franskmennene hadde forresten et par fine saker. Min gode venn Knut byttet ut sin kollisjonsskadede Datsun 1400 (orange selvfølgelig) med en Renault 16 TL. Sølvgrå, med lettmetallfelger og sorte fartsstriper. Da gjorde det ikke så mye med rattgir, liksom. Renault 12 var også fin i linjene og så svært moderne ut. Peugeot hadde sin 504 som fantes i mer eller mindre eksklusive utgaver, og til og med den mindre 304 ble vurdert på grunn av sin myke sofa og sitt relativt høye utstyrsnivå. Det at de fleste hadde soltak, betydde også en del. Soltak var den tidens viktigste utstyr på en bil - nest etter motor.

BMW 2002 var en annen drøm som nok var uoppnåelig prismessig. Den fantes riktignok i modeller helt ned til ’1502’, en tam sak som ble solgt som low-end alternativ når den nye ’3-serien’ kom på markedet. Det ble nok solgt flest 1602‘ere. Det rullet en del 1602 med 2002-merker bakpå...

Fra venstre:

Opel GT—En fantastisk ’sportsbil’ med ytelser som brakte den fra 0-100 på fantastiske 11,5 sek., og ga en toppfart på hele 185 km/t.

Er det ikke utrolig hva god design kan gjøre...

Toyota Celica GT eller ST—ikke samme design, men ytelsene var langt bedre.

Datsun 1600 . Miniversjon av den tidens stock-car racing værstinger.

Renault 12 i rallytrim.

Peugeot 504—stil, stil og stil.

BMW 2002 tii—sukk.

hadde nettopp kommet med sin Mustangetterligning, en skikkelig pappa-racer som bare var så lekker at jeg vel allerede hadde sett meg litt lei av den når tiden kom da jeg kunne gå til innkjøp av bil.